قلعه بان قلعه
نوشته شده توسط : hsi

شهرستان مرزی قصر شیرین در 166 کیلومتری غرب کرمانشاه و در 21 کیلومتری خاک عراق قرار دارد. قصر شیرین از سمت شمال و غرب به کشور عراق، از شرق به سرپل ذهاب و گیلان غرب و از جنوب به استان ایلام و عراق محدود است. این شهر قدمتی درخشان و تاریخی دارد. از عهد باستان تا به حال مشرف بر شاهراه بین جلگه بین النهرین و فلات ایران بوده است. شهر در کنار جاده ای که از تیسفون به اکباتان، پایتخت ماد، امتداد داشته، قرار گرفته است. اوج زیبایی، عظمت و آبادانی شهر به دوران حکومت خسرو پرویز بر می گردد. در این دوران کاخ های بسیاری در این شهر ساخته شد که یکی از آنها با نام قلعه بان قلعه شهرت دارد. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این قلعه توضیحاتی برای شما ارائه می دهیم تا شما با این اثر تاریخی بیشتر آشنا شوید.

معرفی قلعه بان قلعه

معرفی قلعه بان قلعه

یکی از آثار تاریخی که امروزه از طرفداران زیادی برخوردار است، قلعه ها هستند. این بنا ها که هر یک از دوران خاصی به جای مانده اند دارای ارزش و اعتبار بسیاری هستند. با دیدار از این بنا ها می توانید خود را در دوران گذشته ببنید که در حال قدم زدن در این بناها هستید به همین خاطر بین افراد خیلی خواهان دارند. این قلعه ها که برخی برای حفاظت و برخی دیگر برای حکمرانی و زندگی ساخته می شدند در سراسر جهان وجود دارند. یکی از این قلعه ها که از دوران ساسانی در شهر قصر شیرین به جای مانده است قلعه بان قلعه نام دارد. گفته می شود این بنا مربوط به دوران پادشاهی خسرو پرویز در این منطقه است، البته این موضوع به درستی مشخص نیست.

معماری قلعه بان قلعه

این قلعه دارای پلانی مربع شکل است بر روی سکویی، که ابعادی برابر با 145 در 145 متر دارد، واقع شده است. قبلا در بالای سکو مجموعه‌ای از واحدهای ساختمانی دیده می شده است. برای اینکه بتوان به این واحد ها رسید باید از پلکانی که در قسمت شمال قرار داشت کمک گرفت. این قلعه شش برج مربع شکل در هز ضلع سکو داشته که در اطراف آنها راهروهایی بوده است. دمورگان با مطابقت بقایای موجود به این نتیجه رسید که راهروی شمالی به عرض 1.85 و طول ۱۴۵ متر و راهروی غربی به عرض ۲/۱۰ متر و طول ۱۴۵ متر بوده و این راهروها راه دیگری برای دسترسی به واحدهای داخلی مجموعه را فراهم می‌آورده‌ اند. در حال حاضر واحدهای ساختمانی بالای سكو و همچنین راهرو و پلكان‌های دسترسی در زیر خاک مدفون شده اند و تنها بخشی از دیوار و برج‌ های سمت غربی قلعه قابل شناسایی هستند. مصالحی که برای ساخت این بنا به کار برده شده است شامل لاشه‌ سنگ، آجر و ملات گچ می شود.

سفر به شهر قصر شیرین با کمک اتوبوس به راحتی امکان پذیر است و می توانید برای خرید بلیط اتوبوس از طریق مستر بلیط اقدام کنید تا خریدی امن و سریع را به خودتان ارمغان دهید.

 

https://mrbilit.com/mag/ban-castle/





:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: